søndag 21. mars 2010

En kasse til besvær del 2

The continuation...

Det var nå blitt første mars. Været var fint og alt virket lovende for nok en god dag. Torstein og jeg flytta inn på 1001 bloc om morran og droppa av kassa på verkstedet.

"En oppgitt mekanikker romsterer under kassa"


Vi pakka så alle padsa og folket inn i de små bilene til Therese og Stephen og kjørte opp til Crescanio.
Jeg var gira på å teste Sharma klassiker`n Jungle Book (8A/+), men da denne sto i sola hele dagen ble det chilling fram til kvelden.
Therese og Torstein kjørte opp først og da vi andre kom opp fant vi de på klassikeren La pioche (7B+).
Den sto i sola så forholda var langt fra optimale men Therese kom seg likevel opp på et vis. Torstein prøvde hardt og falt helt på toppen før han måtte gi seg for dagen.

"Therese på La pioche 7B+"


Hannah, Caro og Stephen starta på en 7A travers de alle gikk før jeg hang meg på. Vi gikk så på nok en 7A før Hannah gikk opp til Torstein og Therese og gikk La pioche (7B+). Stephen og jeg stakk så bort på Jungle Book og begynte å teste flytta. Sittstarten fant jeg raskt ut av, og etter en del forsøk gikk den ganske greit, det neste lange flyttet var og greit, men på crux flyttet ut til leppa ble vi begge shutdown. Resten av bulder`n fra leppa gikk og greit så vi bestemte oss for å ta en hviledag og komme tilbake litt mer freshe tidlig om morran dagen etter for å se om friksjonen ble bedre og crux flyttet ble mer mulig.

"Hannah går 7A traversen""Caro tester en navnløs 7A""Stephen"


Dagen etter ble jeg med opp i Crescanio igjen for å ta noen bilder og filme. Torstein skulle gå La pioche (7B+) og Therese skulle prøve nabo bulder`n Le Pelle Variante (8A). Hun hadde desverre ikke helt dagen og gav det fort opp. Torstein klarte dog å gå pioche:)
Stephen og jeg møtte opp med de på Hannibal Lecter (7B+/7C). Her starta Therese med å nesten flashe bulder`n før hun så måtte ha en del forsøk for å finne ut av hva hun hadde gjort på flash forsøket. Hun hoppet av etter cruxet med bare et flytt igjen av bulder`n på grunn av kalde fingre og måtte nå lide for det. Torstein prøvde og hardt men Thereses beta ble litt for kjip.
Therese klarte da til slutt å ta seg sammen og gå bulder`n. Så kom Hannah og Caro og sigende. Hannah gjorde kort prosess og fant raskt lettere beta og var oppe før de andre hadde fått med seg at hun hadde begynt å prøve.

"Hannah går Hannibal Lecter 7B+/7C"


Vi labba så vidre ned i Dreamtime sektoren til klassiker`n Bergsteigerkante (7A+) som Torstein var gira på å prøve. Fottaka i starten begynner bli ganske bra polerte, og frustrert over dette gav Therese ganske fort opp. Torstein ville dog ikke gi seg og bevegde seg ca et flytt vidre i hvert forsøk til han plutselig var oppe.

"Torstein går Bergsteigerkante 7A+"


I mellom forsøka til Torstein hadde vi spotta nok en bulder jentene var gira på å teste. Torstein hadde knapt toppa ut før padene var på vei til neste prosjekt. Bulder`n hete yuri gagarin (7B+) og skulle desverre vise seg å være en litt kjip 1 flytts greie. Torstein var ferdi så nå var det bare jentene igjen. Bulder`n hadde stått i sola mye av dagen og det var fortsatt ganske sleipt på taka. Alle hadde et ganske godt flashe forsøk der de kom til det 1 flyttet. Therese brukte så Caro litt som krakk for å komme opp på flyttet og fant fort en heelhook beta. Huden til Hannah var som vanlig blitt dårlig og med flere hull lot hun seg overtale til å gi seg. Caro gav også opp, da bulder`n ikke var spesielt fin. Therese hadde et siste forsøk og gikk den.

"Caro tester Yuri Gagarin 7B+"
"Therese tester cruxet på Yuri Gagarin"


Vi etterlot de fleste padene oppe under Hannibal så Stephen og jeg skulle slippe å bære alle opp morran etter og stakk «hjem» på 1001 bloc.
Dagen etter var Stephen og jeg oppe ved Jungle Book (8A/+) rundt klokka 9. Forholda var mye bedre og med frisk beta rett fra youtube var vi psyked på å få gått cruxflyttet og begynne å linke.
Vi varma opp på en 7A highball på samme steinen før vi begynte rett på flyttet. Dag 1 hadde vi knota med en heelhook som kom av hver gang jeg tok slopen på leppa. Når den kom av gikk beina rett i paden. Den nye beta`n var nå å snu hælen til tå og få en sykkel så bena ikke skulle komme. Jeg prøvde dette i flere timer før jeg til slutt måtte innse at jeg ikke var høy nok til å bruke denne beta`n. Alternativet var en ren dyno med kontrolert å miste beina og prøve å ta svingen. Uten optimal friksjon virka dette ekstremt hardt:( Bulder`n krever og en mengde pads som ikke er like lett å oppdrive hver gang.
Da vi fortsatt ikke hadde satt flyttet etter 2 dagers arbeid bestemte vi oss derfor for å gå vidre. Jeg ville ikke gå helt tomhendt så jeg satte meg ned og gikk sitstarten til Jungle Book opp i 7A`n jeg hadde flasha tidligere for en soft 7C kalt Baloo the Bear:)


"Cruxet på Jungle Book"


Stephen og jeg bar så alle padsa ned til Fantoman (7C) hvor vi skulle møte Hannah. Vi hadde kikka på denne dagen før, men da denne sto i sola hadde vi ikke prøvd. Hannah var blitt gira og ville prøve den i dag. Jeg ble med å prøvde litt, men da jeg var helt utslitt etter Jungle Book ble det fort bare Hannah på bulder`n. Hun fant raskt bra beta og begynte å linke flytta. Etter et par forsøk fra bunn falt hun på rot i slutten. Etter å ha falt i slutten flere ganger satt flytta og hun satte nok en ny pers:)


"Hannah går Fantoman 7C"


Caroline, Therese og Torstein hadde hviledag og var å henta kassa på verksted. Klutsjen funka igjen, men operasjonen hadde kosta oss 1200 franc (ca 6900 kr)...
De hadde og vært en tur i Biasca og fått tak i en brosjyre over hus og leiligheter til leie i området. Det var ikke mange aktuelle hus å oppdrive men de hadde kjørt litt rundt å sett og funnet et de var gira på.
Huset var et par hundre år gammelt, lå langt oppe i fjellsia, hadde problemer med strømmen og var stort. Vi flytta inn samme kveld:)
Neste dag kjørte vi opp til Brione for å se om Frogger var tørr. Det var den desverre ikke så vi labba 30 min i snø opp til knæra opp til Molunk i stedet. Denne var heldigvis tørr så turen opp var ikke helt bortkasta.
Jeg hadde følt meg litt små pjusk hele dagen så bestemte meg for å hvile og se på. Torstein, Caro, Stephen og Therese var derimot gira og gikk på. Therese hadde falt av toppen på en tidligere tur og var psyked på å få rydda opp. Hun huska desverre ingen beta så de brukte en stund på å finne sekvensen. Therese fant omsider sin beta, satte seg ned et par ganger og gikk bulder`n. De andre prøvde en stund til, men det nærma seg kvelden og fuktigheten begynte vokse på taka. På tide å kjøre hjem.

"Therese går Molunk 7C"


De vi leier huset av snakker ikke engelsk men tysk og fransk. Caro imponerer stadig og klarer på et vis å føre en samtale med de på fransk. Elektrisiteten skulle de tydeligvis komme å fikse, men dette hadde enda ikke skjedd. Huset er av stein og er grisekaldt på kvelden. Vi har heldigvis en stor mengde ved og en gedigen peis. Kombinert med stearinlys for opplysning skaper det en spesiel middelaldersk stemmning.

"Peis"


Vi begynte endelig å få roa på at været var mer stabilt her og forholda begynte å komme i Chironico. På tide å begynne å prosjektere:) For mer om dette, stay tunned.


Wang

2 kommentarer:

  1. takk! kjempefint å lese bloggen din...

    SvarSlett
  2. høres ut som dere har det digg!
    Hvor er dere i april/mai?

    SvarSlett